Sociala medier som LinkedIn, Facebook och Twitter kan verkligen bidra till genering av leads. Ett känt faktum. Vi får ofta frågor vilka sociala medier som man ska satsa på och vilka av dessa som genererar mest leads. Låt oss bringa lite klarhet i detta.
I en nyligen publicerad studie från Hubspot som inbegriper 5000 företag med tonvikt på B2B har de kikat på vilka sociala medier som genererar högst antal leads i förhållande till antal besök. Ett nyckeltal som är ett av de viktigaste inom online marketing.
Studien kommer fram till att LinkedIn levererar nästan tre gånger så mycket leads som Facebook och Twitter. Konverteringsgraden på Linkedin uppgår till 2,74% procent jämfört med Facebooks 0,77% och Twitters 0,69%.
Varför är siffrorna så mycket bättre på LinkedIn. Förklaringen som ges i studien är den som vi kanske alla känner – Personer som hänger på Linkedin är mer i ett business mode jämfört med de andra plattformarna och därmed mer påverkbara.
Vad drar vi då för slutsatser av detta? Helt klart är ju att Linkedin är en kanal att satsa på om ditt mål är att öka antalet leads. Men allt handlar om var era målgrupper hänger så vår rekommendation är oftast att finnas närvarande på flera sociala medier. Vi rekommenderar alltid att bygga upp antalet följare för att skapa organisk trafik, vilket ni kommer att tjäna på över tiden genom att kunna minska andelen annonsering.
Lite kuriosa – Island är det land i världen som har högst antal användare (88%) på LinkedIn i förhållande till befolkning. Så vill ni åt den marknaden så är LinkedIn vägen till framgång!
Hör av er till oss om ni vill snacka mer om leadsgenerering och sociala medier.