Ordet chatbot är bildat av orden chat och robot och har blivit ett populärt verktyg på kort tid. Att det blivit så är inte så konstigt, det beror helt enkelt på att både tillämpningarna och fördelarna är många vilket gör att området som sådant växer snabbt. Med modern teknik kan man nämligen automatisera, och därmed effektivisera, kontakterna mellan webbesökare och företag vilket är precis vad många företag önskar.
Några vanligt förekommande användningsområden är:
- Kundtjänst: Svar på vanliga frågor, support vid problem.
- Marknadsföring: Leadgenerering, produktkonsultation, datainsamling, öka interaktionen.
- Försäljning: Kvalificering av leads, support i hela försäljningstratten.
- IT Service Helpdesk: Stöd för interna eller externa servicedeskapplikationer.
I moderna Marketing Automation applikationer som SharpSpring mfl är chatbot ett integrerat verktyg som gör att det går snabbt och lätt att komma igång. Har du inte redan testat är det hög tid att kika på möjligheterna, du kommer inta att ångra dig.
Chatbot Trends Report 2021 belyser området och den snabba utvecklingen och kan vara en bra start om du vill läsa mer om den kraftiga tillväxten.
Även Gartner följer naturligtvis området och har bla gjort följande prognos.
By 2022, 70% of white-collar workers will interact with conversational platforms daily (Gartner).
De har även publicerat rapporten How to Set Up and Run a Conversational AI Initiative for Customer Service During the COVID-19 Pandemic som är läsvärd om ditt fokus är kundservice.
Vill du veta mer är det bara att boka ett inspirationsmöte så demar och berättar vi mer om hur ni ska tänka och göra för att komma igång.
Välkommen!