Marketing Automation har funnits ett bra tag nu och många företag har också kommit i gång och automatiserat Sales & Marketing. E-handlarna insåg snabbt vad man kan åstadkomma med automation och byggde tidigt olika kampanjer och köpresor för sina besökare och kunder. Några vanliga exempel är mail till alla som överger sin varukorg och inte genomför påbörjat köp. Ett annat exempel är mail strax efter ett genomför köp med förslag på andra varor som kunder som köpt samma vara som du också köpt. Den typen av mail har vi alla fått. Inte av en slump utan för att det funkar. E-handlarna vet kort och gott att det driver försäljning på ett sätt som de inte kan vara utan.
Men det är betydligt fler än e-handlarna som är igång. Alla de stora Marketing Automation applikationerna som HubSpot, SharpSpring, ActiveCampaign, Mailchimp mfl har hundratusentals kunder i vitt skilda branscher. Så är det även för oss även om vi inte har hundratusentals kunder 😉
Kanske har du sneglat på Marketing Automation ett tag men ännu inte tagit steget. Att inte digitalisera och jobba datadrivet blir bara svårare och svårare att försvara. Vi vet från samtal och samarbeten med många företag att tillämpningarna är många där Marketing Automation kan göra stor skillnad.
Men var och hur börjar man?
Vår rekommendation är att starta med det enkla och självklara för att komma igång.
Det kan vara:
- En serie av email som en välkomstsekvens för nya kunder.
- Automatiskt triggade email till alla som överger sin varukorg.
- A/B-testa email och landningssidor för optimerat resultat.
- Automatiskt triggade mail till säljarna när en kund uppnår en viss lead score (varmt leads) eller återvänder till er sajt för 5 gången eller liknande.
- Skapa automatiska inlägg på era sociala konton baserat på era besökares beteende.
Att börja med det enkla och sen bygga ut med mer komplexa lösningar är klokt. Mer inspiration hittar du i blogginlägget 5 Really Easy Ways to Get Started With Marketing Automation. Förhoppningsvis väcker det tankar och idéer. Vem vet, kanske till den grad att du vill snacka med en av våra experter?
Vi har hjälpt många kunder med både det första steget och med mer avancerade lösningar. Vi jobbar även i flera av de ledande MA–applikationer och kan mao hjälpa er att välja “rätt” applikation så att den matchar både behov och plånbok.
Varmt välkommen till Leadcentio
och vår underbara värld av Marketing Automation.